Vem fan vill köpa grisen i säcken? ang nedladdning.
Ilskan som vällde över mig igår har nu släppt, jag är fortfarande bitter, men det hör väl till att vara Svan kan jag tro, Bitter och cynisk, men samtidigt en optimist av högsta grad.
Jag har kommit fram till att jag älskar skivbolagens logik i hur dom och artisterna förlorar massvis med pengar för varje skiva som laddas ner. Hur ska det gå för mig när jag börjar spela in saker? jag kommer frivilligt lägga upp mina skivor på The Pirate Bay och liknande sidor, gärna då att dom visar det på förstasidan för att så många som möjligt ska bli intresserade. Men om jag då förlorar pengar på att folk laddar ner mina skivor, behöver dom ha mitt kontonummer då eller?
Som Peter Bryngelsson så snyggt skriver i sin artikel (klicka på hans namn för att komma till artikeln). Jag är ofta ute efter lite mer udda musik som man inte kan få tag på via Ginza eller liknande sidor, ofta för att skivorna gått ur tryck, eller helt enkelt är för obskyra.
Nedladdning gynnar mångkulturen, många artister skulle inte sälja lika mycket skivor om möjligheten att ladda ner och lyssna på skivan först, "Vem fan vill köpa grisen i säcken". Detta resulterar väl i att en del artister får mindre sålda skivor eftersom deras senaste skivan är skitdålig, vilket man upptäcker när man lyssnat på den ett par gånger, bara för att dra ett exempel, jag hade utan tvekan förstört In Flames två senaste skivor, i ren aggression över att jag betalat pengar för dom.
Jag tycker inte att den nuvarande prissättningen på skivor är för hög, det jag stör mig på är att skivbolagen tar så stor del av vinsten från försäljningen, artisten får struntsummor i jämförelse. Jag tycker att 200 kr för en ny skiva är ganska rättvist med tanke på hur mycket pengar som lagts ut på att producera musik, reklam, betala formgivarna som gjort omslaget. dom som får för mycket pengar är skivbolagen som sätter för mycket i vinst som sen går till den feta skivbolagsdirektören i form av bonusar, pension och fallskärmar.
Skivbolagsdirektören är ofta en fet gubbe som tappat allt hår, är bitter över att han själv inte kan ta en endaste ton, vilket instrument han än har i handen. Han tar ut detta genom att straffa människor som gör att han får lite mindre betalt, och rättfärdigar sen detta med att jämföra skivförsäljningen nu och 1985 när cdskivan slog igenom på riktigt. Vad han glömmer att nämna är att när cdskivan slog igenom på riktigt så släpptes juh väldigt många LP-skivor och Kassetter ut på nytt i cdformat. Vilket betyder att antalet sålda CD-skivor var större då eftersom alla ville ha hela sin LP-Samling på det nya formatet som tar mindre plats i bokhyllan.
Jag är stolt pirat, stolt musikälskare. Jag köper skivor som jag tycker är bra.
Anti-Piracy kills music!
//Svan.
Jag har kommit fram till att jag älskar skivbolagens logik i hur dom och artisterna förlorar massvis med pengar för varje skiva som laddas ner. Hur ska det gå för mig när jag börjar spela in saker? jag kommer frivilligt lägga upp mina skivor på The Pirate Bay och liknande sidor, gärna då att dom visar det på förstasidan för att så många som möjligt ska bli intresserade. Men om jag då förlorar pengar på att folk laddar ner mina skivor, behöver dom ha mitt kontonummer då eller?
Som Peter Bryngelsson så snyggt skriver i sin artikel (klicka på hans namn för att komma till artikeln). Jag är ofta ute efter lite mer udda musik som man inte kan få tag på via Ginza eller liknande sidor, ofta för att skivorna gått ur tryck, eller helt enkelt är för obskyra.
Nedladdning gynnar mångkulturen, många artister skulle inte sälja lika mycket skivor om möjligheten att ladda ner och lyssna på skivan först, "Vem fan vill köpa grisen i säcken". Detta resulterar väl i att en del artister får mindre sålda skivor eftersom deras senaste skivan är skitdålig, vilket man upptäcker när man lyssnat på den ett par gånger, bara för att dra ett exempel, jag hade utan tvekan förstört In Flames två senaste skivor, i ren aggression över att jag betalat pengar för dom.
Jag tycker inte att den nuvarande prissättningen på skivor är för hög, det jag stör mig på är att skivbolagen tar så stor del av vinsten från försäljningen, artisten får struntsummor i jämförelse. Jag tycker att 200 kr för en ny skiva är ganska rättvist med tanke på hur mycket pengar som lagts ut på att producera musik, reklam, betala formgivarna som gjort omslaget. dom som får för mycket pengar är skivbolagen som sätter för mycket i vinst som sen går till den feta skivbolagsdirektören i form av bonusar, pension och fallskärmar.
Skivbolagsdirektören är ofta en fet gubbe som tappat allt hår, är bitter över att han själv inte kan ta en endaste ton, vilket instrument han än har i handen. Han tar ut detta genom att straffa människor som gör att han får lite mindre betalt, och rättfärdigar sen detta med att jämföra skivförsäljningen nu och 1985 när cdskivan slog igenom på riktigt. Vad han glömmer att nämna är att när cdskivan slog igenom på riktigt så släpptes juh väldigt många LP-skivor och Kassetter ut på nytt i cdformat. Vilket betyder att antalet sålda CD-skivor var större då eftersom alla ville ha hela sin LP-Samling på det nya formatet som tar mindre plats i bokhyllan.
Jag är stolt pirat, stolt musikälskare. Jag köper skivor som jag tycker är bra.
Anti-Piracy kills music!
//Svan.
Kommentarer
Trackback